70%מגופנו: למה חשוב כל כך לשתות מים?

הגוף האנושי עשוי תאים תאים, כאשר אלו מלאים בנוזלים, וביניהם ניתן למצוא נוזלים, ובגוף עצמו זורם הדם שלנו שגם בו ישנם נוזלים. כל הנוזלים הללו מגיעים לגוף שלנו משתיית מים, והם כה רבים עד שהם הופכים יחדיו לחלק העיקרי בגוף שלנו – 70 אחוז! אבל למרות שכיום כולם כבר יודעים כמה חשוב לשתות, אבל לאו דווקא מבינים למה בדיוק, מדוע גם חשוב לא להפריז בשתייה והכי חשוב – כמה מים צריך בכלל לשתות בכל יום?

 

אז כמה צריך לשתות

הגוף מאבד מים כאשר אנו עושים צרכים ואפילו כאשר אנו מזיעים לכן שתיית מים היא כלכך חשובה לקיומנו.
אם לא נכניס מספיק מים לגוף, התפקוד שלו יידרדר, ונוכל להרגיש זאת בחולשה, סחרחורות או בכאבי ראש, ובמקרים קיצוניים אף בהתייבשות שעלולה להוביל לסכנת חיים.
מצד שני, שתייה מופרזת של מים גם היא לא בריאה, מכיוון שהיא עלולה לגרום לעלייה של כמות המים בגוף ביחס לנתרן, שגם היא עשויה להיות מסוכנת למדי.
לכן כדאי לדעת בדיוק כמה כוסות מים יש לשתות מידי יום, ועל פניו יש לכך נוסחה פשוטה:

  • נוסחה לליטרים: מכפילים את משקל הגוף ב-30 ומחלקים ב-1000 כדי לקבל את כמות הליטרים שאנו צריכים לשתות בכל יום.
  • נוסחה לכוסות מים: בעוד שכוס מים כוללת בדרך כלל 200 מ"ל, ניתן להכפיל את התוצאה שהתקבלה בנוסחה שלנו ב-5 ולקבל את מספר כוסות המים שיש לשתות ביום.
  • דוגמא: עבור אישה ששוקלת 65 ק"ג – נכפיל 65 ב-30 ונקבל 1950; נחלק ב-1000 ונקבל 1.95 ליטרים; נכפיל ב-5 ונקבל 9.75 כוסות מים – תשע כוסות ושלושה רבעים.

 

 סייגים מהנוסחה

 הנוסחה הזו נראית פשוטה למדי, ולמעשה היא עשויה להיות פשוטה מידי.
כפי שנאמר, כמות המים שאנו צריכים לשתות קשורה באופן ישיר לכמות המים שהגוף שלנו מוציא.
הפרמטרים שבגינם נקבעת כמות המים שהגוף מוציא הם רבים יותר ממשקל גופנו בלבד.
לכן, כדאי להתחשב בתנאים חיצוניים נוספים, בפעילויות שלנו ובחומרים שאנו מכניסים לגופנו כדי לקבוע באופן נכון יותר את כמות המים הנדרשת – להוסיף מעט מים או להפחית מעט מים בהתאמה:

  • טמפרטורה: ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר בחוץ, כך הגוף יזדקק למעט יותר מים.
  • פעילות גופנית: באם אנו עושים פעילות גופנית, הגוף יפריש יותר מים, לרוב בהזעה, ואנו נזדקק ליותר מים.
  • חומרים משתנים: ישנם שלל נוזלים שאנו שותים אשר נחשבים לחומרים משתנים, ולכן צריך לשתות מים כדי לחפות על הנוזלים שאבדו – בין הנוזלים הללו ניתן למנות בעיקר את אלו הכוללים קפאין, כמו קפה, תה, קולה ומשקאות אנרגיה, וגם משקאות אלכוהוליים, כאשר איבוד הנוזלים הוא בין הגורמים העיקריים לחמרמורת.

ניתן גם להקשיב לגוף ולסימנים שהוא נותן לנו.
בראשם יש את הצימאון, שהוא תופעה טבעית שמתרחשת כאשר הגוף זקוק לנוזלים, אך טריק מוצלח ביותר שניתן לבדוק באמצעותו האם הגוף זקוק לנוזלים הוא בחינת גוון השתן – באם השתן אינו שקוף, וככל שהוא פחות שקוף (צהבהב, צהוב ואף נוטה לכתום), כך הגוף זקוק יותר למים.

 לא רק לשתות – מזונות עשירים במים

 רבים אינם אוהבים לשתות כמויות כה גדולות של מים, וכך הם נוטים להחליף את המים במשקאות מתוקים למיניהם.
בעוד שהמשקאות המתוקים עשויים להוות בעיה כשלעצמה, ישנו פתרון אחר לקבלת המים במקום שתייה פשוטה של מים.
הפתרון הזה הוא אכילה של מזונות עשירים במים.
למעשה מומלץ בהחלט לדאוג שכ-20% מצריכת המים היומית שלנו תגיע ממזון ולא ממים בלבד.
אלו המזונות העשירים ביותר במים:

  • מלפפון: המאכל עם כמות המים הגדולה ביותר, כ-97%.
  • חסה: מכילה כ-96% מים, וניתן לשלב אותה היטב עם שלל מנות וארוחות.
  • סלרי: מכיל כ-95% מים לצד רכיבים תזונתיים רבים נוספים.
  • צנונית: מכילה כ-95% מים לצד נוגדי חמצון חשובים, ויכולה להוסיף טעם פיקנטי לשלל מנות.
  • קישוא: מכיל כ-95% מים לצד נוגדי חמצון מיוחדים שידועים בשמירה שלהם על בריאות העיניים.
  • עגבניה: מכילה כ-90% מים לצד נוגדי חמצון רבים.
  • גזר: מכיל כ-90% מים ועשיר ברכיבים תזונתיים נוספים.
  • ברוקולי וכרובית: מכילים כמויות נוזלים גבוהות לצד ערכים תזונתיים רבים וחשובים נוספים.
  • מרק: לא צריך להסביר את כמויות המים הגדולות הנמצאות במרק – כך המרק אינו רק טעים ומחמם, אלא גם מרווה ובריא.


השינויים הגדולים של המים

 אנו שומעים כל הזמן על הצורך שלנו לשתות מים באופן מסודר ועקבי.
אך בין כל הדיבורים על ההכרח הזה, אנו שוכחים לשמוע על היתרונות המהותיים הטמונים בשתייה נכונה של מים.
אדם שמתחיל לשתות מים באופן נכון וקבוע מגלה במהירה שיש לכך השלכות ישירות ומשמעותיות על אורח ואיכות חייו בשלל דרכים:

  • יצירתיות וביצועים: הנוזלים חיוניים במיוחד לפעילות של המוח, וכל מי שסבל מכאבי ראש כתוצאה משתייה מועטה מידי של מים יודע זאת על בשרו.
    עם זאת, מי שכן שותה די מים יגלה כי היכולות המנטליות שלו משתפרות פלאים והוא מרגיש ממוקד יותר, מהיר יותר ורענן יותר.
  • האטה בהזדקנות: מפתיע ככל שזה יישמע, למים יש קשר ישיר לקמטים של הגוף ולטונוס השרירים אשר שומר על יציבה נכונה.
    אדם ששותה מים יוכל לשמור על גוף איתן יותר עם לחות עור נכונה, שמשאירה אותו רך וצעיר.
    למים יש תפקיד כה משמעותי בכך, שישנם מקרים רבים בהם אנשים החלו לשתות מים בעקביות יום אחד, וגילו אחר זמן מה שעור הפנים שלהם אכן נראה צעיר הרבה יותר.
  • חיזוק המערכת החיסונית: המים תומכים בביצועים של הכבד והכליות ומורידים את רמת החומציות בדם.
    אלו היבטים שיש להם קשר ישיר לסילוק רעלנים מהגוף ולשיפור התפקוד שלו, כך ששתיית מים מסייעת באופן ישיר לחיזוק המערכת החיסונית.
  • חיזוק הלב: מחקר שנערך במשך שש שנים גילה שאנשים ששתו יותר מחמש כוסות מים מידי יום הקטינו ב-41% את הסיכוי שלהם ללקות בהתקף לב.
    תוצאות המחקר משקפות את מה שידוע כבר שנים רבות, על כך שהמים בגוף מסייעות לפעילות של הלב ולהזרמה נכונה ויעילה של הדם.
  • חיזוק העצמות: הסחוס, אשר משמש במערכת השלד לבלימת זעזועים וכשתשתית לבניית העצם, משתקם בסיוע של מים, וכך שתיית מים במהלך היום משפיעה על מערכת השלד דרך הסחוס.
  • חילוף חומרים והורדה במשקל: המים מסייעים ומשפרים את חילוף החומרים של הגוף וכך מסייעים לסילוק רעלנים ואף להורדה במשקל – בנוסף לכך, המים משמשים גם כמדכאי תיאבון וכך הם מסייעים לאכול פחות מזון לא בריא.

 לשדרג את כוס המים ב-4 צעדים פשוטים

 אם יש משהו שמונע מרבים לשתות את כמויות המים שהם זקוקים להם מידי יום, הוא שהמים הם חסרי טעם.
לרוב אנשים פשוט יעדיפו לשתות משהו אחר יותר מתוק או יותר מוגז אבל פחות בריא.
אך למעשה, אין באמת צורך לוותר על המים כדי ליהנות ממשקה רענן בעל טעם מגוון יותר.
באמצעות 4 טיפים פשוטים ניתן להעניק למים טוויסט ייחודי שיוסיף רבות לטעם שלהם ואף יותר:

  • מים עם נענע ולימון: הנענע והלימון יכולים להוסיף טעם רענן במיוחד למים וכך להוסיף להם גוון מיוחד.
    בנוסף לכך, הלימון מכיל בו ויטמין C שחשוב במיוחד לגוף, וכך ניתן לקבל גם אותו משתיית מים פשוטה.
  • מים עם עלי ורדים: עלי הוורדים ידועים בכך שהם מהווים תוספת טבעית לטעם ולריח.
    ואכן, השילוב של עלי ורדים במים יוסיפו טעם ייחודי למים ויעשירו אותם בארומה מרוממת של ורדים.
  • מים עם ג’ינג’ר ומנגו: השילוב של ג’ינג’ר ומנגו ישדרגו את המים כבר למשקה עשיר כשלעצמו.
    כאשר הג’ינג’ר והמנגו יוצרים איזון מעניין בין חריפות למתיקות.
    בנוסף לכך, השילוב יסייע לנו לזכות בשלל היתרונות הבריאותיים של הג’ינג’ר.
  • מים עם תפוח, תפוז וקינמון: הדרך הטובה ביותר להפוך את המים למשקה פירותי ומתקתק היא שילוב של תפוח, תפוז וקינמון.
    שלושת המרכיבים הללו כוללים בהם רכיבים תזונתיים חשובים שיסייעו רבות לגוף, אך יותר מכך, שלושתם מכילים טעמים עזים והשילוב שלהם יוצר תמהיל משכר ואהוב.

מאי 21, 2018 |

אולי יעניין אותך גם