האם לקנות מניה לפני או אחרי הדו”חות? מדריך

עונת הדו”חות הרבעוניים בארה”ב מתחילה בימים אלה, ומכניסה את הסוחרים לדריכות. כיצד יכולים המשקיעים לעלות על גל הדיווחים הכספיים, איך כדאי לנהוג ומה אסור לעשות? טעויות נפוצות, אזהרות והמלצות לעונה החמה
הרבעון השני של 2012 הגיע לסיומו, והחברות הנסחרות בבורסות האמריקאיות מתחילות לדווח על תוצאותיהן לתקופה זו. כצפוי זוהי תקופה תנודתית במסחר, ואותנו מעניין איך ניתן להרוויח מזה כסף. הכירו את הטעויות הנפוצות של הסוחרים, וכיצד מתנהגים המקצועיים שבהם בתקופה זו.
המלצה ראשונה:
המתינו לדו”חות רווח והפסד
דו”ח רווח והפסד הוא הדו”ח המשמעותי ביותר לגבי תוצאות החברה, כיוון שהוא מציג לא רק את הרווח הנקי (השורה התחתונה) אלא גם את הגורמים לתוצאות שהתקבלו: האם היה שינוי בהיקפי המכירות? האם ההוצאות התפעוליות גדלו או קטנו? מה שיעור הרווח הגולמי של החברה, והאם הוא השתנה לטובה או לרעה לעומת הרבעון שעבר – ולעומת הרבעון המקביל אשתקד? מידע זה, ופרטים נוספים המופיעים בדו”ח רווח והפסד, הופכים אותו למקור המידע המרכזי לגבי החברה המדווחת. לכן אין פלא שהמשקיעים מצפים בכיליון עיניים למועד פרסום הדו”חות.

מועד הפרסום ידוע מראש, אך לגבי תוכן הדיווחים יש רק הערכות של כלכלנים ובתי השקעות שונים. עבור חברות גדולות נהוג להתייחס לממוצע ההמלצות של האנליסטים – מה הציפיות שלהם ביחס לנתוני הדו”ח. הנתון הזה מוגדר כ”קונצנזוס האנליסטים”. בעת פרסום הדו”חות בודקים המשקיעים אם התוצאות של החברה גבוהות מקונצנזוס האנליסטים, נמוכות ממנו, או מצויות בטווח הקונצנזוס.
המלצה שנייה:
טוב שחיכיתם, אבל אל תשקיעו לפי הדו”ח
טעות ראשונה שנפוצה בקרב סוחרים רבים היא לפעול על פי הדו”ח עצמו ולא על פי הציפיות ממנו. הסוחרים יפעלו על פי השורה התחתונה של הדו”ח. כלומר, אם הדו”ח מדווח על רווחים – הם יקנו את המניה, ואם הדו”ח מדווח על הפסדים – הם ימכרו אותה (short).
אסטרטגיה זו מוטעית כיוון שהשוק ירצה להגיב לא ביחס לתוצאות האבסולוטיות של החברה, אלא ביחס לשינוי בין הציפיות לבין התוצאות שהציגה החברה בפועל. המשמעות של הנתון הזה היא שהרווח או ההפסד נמדדים ביחס לתחזיות – ולא באופן מספרי.
המלצה שלישית:
איפוק. גם עם תוצאות טובות, זה לא שיקול לקנות
לכאורה, האסטרטגיה המתוחכמת יותר היא לחכות לפרסום הדו”חות, ואז לרכוש את המניה אם תוצאותיה טובות ביחס לקונצנזוס האנליסטים – ולמכור את המניה אם תוצאות החברה גרועות ביחס לקונצנזוס האנליסטים. ואולם גם באסטרטגיה הזו יש להיזהר, כיוון שההערכות שמפרסמים בתי ההשקעות, הכלכלנים והאנליסטים אינן בהכרח ההערכות המגולמות בשוק.
המשמעות היא שגם אם ההערכה היא שמניה מסוימת תעלה בעקבות הדו”חות, מדובר בהערכה בלבד, ולא תמיד היא אכן עולה בעת המסחר. מכיוון שלא ניתן לדעת בוודאות מהן ההערכות שמגלם השוק, אסטרטגיה זו מהווה למעשה הימור.
המלצה רביעית:
היזהרו בהימורים יום לפני פרסום הדו”ח
טעות נוספת שעלולה לעלות לסוחרים הרבה כסף היא ביצוע פעולות בלילה שלפני פרסום הדו”ח, שיתבססו על ההערכות, וכך להיות הראשונים שקוצרים את הפירות. גם פעולה כזו משולה להימור, שכן הסכנה היא שמסקנות הדו”ח יהיו לבסוף שונות משציפינו, ועד שייפתח יום המסחר הבא, ההפסד יהיה גבוה משציפינו.
אם במסחר יומי רגיל אנו יכולים להפעיל פקודת Stop Loss, שפירושה מכירה אוטומטית בשער מסוים שנקבע מראש – הרי שפקודה כזו לא תהיה רלוונטית במסחר דו-יומי ביום שלמחרת, במקרה ששער הפתיחה של המניה יהיה נמוך מהשער שקבענו לפקודה יום קודם לכן.
המלצה חמישית:
אל תפספסו את המומנטום
יש סוחרים שמחכים מספר שעות לאחר תחילת יום המסחר שלאחר פרסום הדו”ח על מנת לראות את הלך הרוח בשוק ולפעול לפיו. גם אסטרטגיה זו היא בעייתית, שכן לרוב, בסוף יום המסחר שלאחר פרסום הדו”ח המגמה, עלייה או ירידה, מתחילה להירגע, והסוחר הפסיד את המומנטום.
אז איך פועלים הסוחרים המקצועיים? סוחר מקצועי סוחר בשעת המסחר הראשונה שלאחר פרסום הדו”חות. הוא אמנם קרא את הדו”חות והשווה אותם לקונצנזוס האנליסטים, אך האסטרטגיה שלו אינה מתבססת ישירות על הפער ביניהם, אלא כאמור על זיהוי מהיר של תגובת השוק לדו”חות, והצטרפות אליה.
הדוגמאות מוכיחות: חשוב לזהות את תגובת השוק
יקח לדוגמה את ענקית התוכנה מייקרוסופט, שעתידה ככל הנראה לדווח על הפסד של 6.2 מיליארד דולר בחטיבת האינטרנט, בשל מחיקת סכום רכישת aQuantive. על פי ההערכות, החברה הייתה אמורה לסיים את הרבעון הקרוב עם רווח של 5.5 מיליארד דולר, אך מחיקת הרכישה תוביל את החברה להפסד, לראשונה מזה 10 שנים.
עם הערכות עגומות כמו אלו, המשקיע או הסוחר הפזיז עלול למכור ערב לפני פרסום הדו”ח את מניות החברה כדי לקנות אותן ביום שלמחרת. ההנחה כי כלל השוק יפעל על פי ההערכות עלולה להוביל אותו להפסד. על הסוחרים והמשקיעים לחכות לבוקר שלאחר פרסום הדו”ח, לשעה הראשונה כאמור, לבחון את אופי השוק, ולפעול על פיו.
השינויים בערך המניות של הבנק הגדול בארצות הברית, ג’יי פי מורגן, ברבעון הקודם ממחישים זאת באופן ברור. הבנק דיווח ב-13.04.12 על רווחיו, שהיו גדולים בהרבה מהתחזיות. האינסטינקט הראשוני היה יכול להיות קנייה מיידית. ובכל זאת, המניה איבדה 3.8% ביום המסחר שלאחר פרסום הדו”ח, ובסך הכל היא ירדה ב-24.6% מפרסום דו”ח רווח-הפסד שלפניו ועד כה.

ג’יי פי מורגן לפני הדו”חות. באדיבות סימפל טרייד
את הירידה החדה קשה להסביר, אך מה שניתן ללמוד מהמקרה הזה הוא החשיבות של זיהוי התגובות בשוק בשעה הראשונה לפרסום הדו”ח. מי שהמתין לראות את הלך הרוח היה יכול לבצע פעולת Short ולקצור רווח של 3.8% ביום הפרסום.

ג’יי פי מורגן לאחר פרסום הדו”חות. באדיבות סימפל טרייד
דוגמה נוספת שממחישה מדוע כדאי לחכות עד לרגע שלאחר פרסום הדו”ח, למרות ההערכות של הכלכלנים – לפני קבלת החלטה ביחס להשקעה היא של גולדמן זקס, בנק ההשקעות הגדול בארה”ב.

גולדמן זקס לפני ואחרי פרסום הדו”חות. באדיבות סימפל טרייד
ב-17.4 דיווח הבנק על רווח כפול מהרבעון שלפניו – והכה את תחזיות הרווח ביותר מ-10%. למרות זאת, המניה ירדה ביום המסחר של פרסום הדו”ח והשלימה ירידה של 5.1% באותו שבוע מסחר. מאז ועד היום המניה ירדה ב-19.75%, למרות שהיה ניתן לצפות לעליות לאור הדו”ח.
לסיכום, על הסוחר המקצועי לנתח את השוק טרם המסחר ולהתכונן לתסריטים האפשריים, אך בסופו של דבר לבסס את הפעולה על זיהוי נכון של תגובת השוק והצטרפות אליה.
הכותב הוא אנליסט ומומחה למסחר בשוק ההון, מבעלי בית הספר למסחר בשוק ההון, סימפל טרייד

מאי 5, 2014 |

אולי יעניין אותך גם