הנפט צונח בכל העולם – איך נרגיש זאת בישראל?

הזהב השחור ממשיך לאבד מערכו ומגיע לשפל חדש של פחות מ67 דולר לחבית נפט. מדינות רבות וביניהן ארצות הברית נהנות מההוזלה המגמתית ואילו בישראל נראה כי השינוי דווקא מזערי וכמעט בלתי מורגש. מדוע זה קורה, למה דווקא אצלנו והאם זה עתיד להשתנות? ובנוסף, איך מניות הדלק מושפעות מההוזלה במחירי הנפט?

כבר תקופה ארוכה ומייגעת שהנהגים הישראליים נאלצים לחשוב פעמיים ולפעמים שלוש, לפני תדלוק הרכב וזאת עקב מחירי הדלק הגבוהים בארצנו. בחודש דצמבר השנה, לראשונה מזה זמן רב, מחיר הדלק צונח ומגיע לסכום הנמוך מ7 שקלים לליטר. המחיר המרבי, למתדלק בשירות עצמי, עומד כעת על 6‪.‬90 ש״ח לליטר בנזין 95 אוקטן. ההוזלה שאנחנו בארץ חווים מסתכמת בירידה של כ-2 אחוז למרות הוזלה גבוהה בהרבה יותר של עשרות אחוזים במחירי הנפט בעולם.

מי נפגע פחות?

אמריקאיים נהנים יותר. בניגוד לארץ הקודש, מחירי הדלק בארצות הברית צונחים יחד עם מחירי הנפט ומקלים על הנהגים את מלאכת התדלוק. גלון דלק בארצות הברית עומד כיום על 2‪.‬7 דולר. להזכירכם, גלון מכיל בתוכו קרוב ל4 ליטר דלק. בחישוב מהיר וגס, הנהגים האמריקאיים משלמים 2‪.‬6 שקלים לליטר דלק. הבדל של מעל 4 שקלים למחיר אצלנו בארץ.

למה זה קורה? מי נותן לזה לקרות? ומה יש להם שאין לנו? פשוט. מחירי מוצרים רבים בארצות הברית נקבעים לפי מודל היצע וביקוש. ובתרגום חופשי; המחיר נקבע לפי התנהגות הצרכנים בשוק ומידת הדרישה למוצר. זאת אומרת, ככל שמחיר מוצר כלשהו נמוך יותר, כך הצרכנים ידרשו אותו יותר. מודל זה הביא לירידה של כ4 אחוזים במחירי הדלק בארצות הברית, תוך חודשיים בלבד.

בעזרת המודל הזה, צרכנים אמריקאיים מושפעים באופן מיידי מהצניחה של מחירי הנפט בעולם ובו בזמן גם על הוזלת מחירי הדלק. המצב הזה משפיע בצורה חיובית על הכלכלה כיוון שהוא מאפשר לצרכן להגדיל את ההכנסה שלו ובכך גורם לו להגדיל את פעילותו מבחינה כלכלית. בישראל נראה כי לא ממהרים לאמץ את המודל הזה אבל מנסים לשמור על יציבות תעריף הדלק ולהוריד את המחירים בהדרגה איטית.

אז למה אנחנו משלמים יותר?

למה מחירי הדלק בארץ מתעקשים להיות מהגבוהים בעולם? הגורם העיקרי שמשאיר את מחירי הדלק בשחקים הוא המס. מרכיב המס בישראל מהווה מעל מחצית ממחיר הדלק בניגוד ל13 אחוזים בלבד שמהווה המס ממחירי הדלק בארצות הברית. גורם נוסף שאחראי למחירים הגבוהים בארץ הוא התחזקות הדולר. כשהדולר חזק יותר מהשקל, הנפט עולה לנו יותר. כשהנפט עולה לנו יותר, קשה לנו לראות הבדלים במחירי הדלק בארץ.

חברות הדלק הגדולות בארץ לא מודאגות מהצניחה המהירה של מחירי הנפט. כלכלנים מעריכים כי בכל מקרה הן יוצאות מורווחות, גם כשאנחנו מתקשים למלא טנק מלא. יותר מכך, במקרה של הוזלה נוספת במחירי הדלק, חברות הדלק עלולות אפילו להרוויח יותר כיוון שכשהדלק יהיה זול, הצרכנים ירכשו אותו יותר. אירוני, אבל הגיוני. הסבר פשוט ואולי קצת מעצבן; חברות הדלק לא מושפעות לרעה מנפילת המחירים. הן מקבלות מחיר קבוע לכל ליטר, בלי ייחוס למחיר הדלק בעולם.

אז למדנו שמניות הדלק אינן מושפעות מהצניחה במחירי הנפט, ומה עם הבורסה בתל אביב? הירידה במחירי הזהב השחור דווקא צפויה להשפיע על שוק המניות ואגרות החוב, אבל לטובה. מבית ההשקעות ״יצירות״ נמסר לנו על ידי כלכלנית בכירה, איילת ניר, כי הצמיחה במשק תושפע לטובה עקב הפחתת עלויות הייצור. השפעה זו, מוסיפה ניר, תתבטא גם בשוק אגרות החוב.

לסיכום, נלחמנו במלחמות אין ספור, מחאנו על מחירי הקוטג׳ והמילקי, הקמנו אוהלים כדי להעלות לתודעה את יוקר המחייה ומחירי הדירות. אולי יום יבוא ונחליט לקחת לידיים גם את מחירי הדלק. אם נרצה אולי גם נצליח לחקות קצת את אחותנו הגדולה, ארצות הברית. כי בסופו של יום, למרות הכל, אין לנו ארץ אחרת.

פברואר 23, 2015 |

אולי יעניין אותך גם