האם מגיע לכם החזר מס הכנסה בגין משכנתא?

פקודת מס הכנסה מאפשרת לקבל החזר מס בגין תשלום ביטוח חיים על משכנתא. במאמר הבא נסביר מה בודקים לפני שמגישים את הטפסים וכיצד מעלים את סיכויי ההצלחה

סיכום שנת 2017 בשוק המשכנתאות מגלה הלוואות למגורים בהיקף של 53 מיליארד ש"ח.

על אף ירידה של 9% לעומת 2016, סך המשכנתאות של הציבור מגיע ל-3.2 מיליארד ש"ח ורובן המוחלט בשיעור החזר של 30%-40% מההכנסה.

המשמעות בפועל היא שהחזר משכנתא חודשי גוזל כשליש מההכנסה הפנויה ולכן כל חיסכון שבא לידי ביטוי בהחזר מס שנתי מתקבל בברכה.

השאלה המעניינת היא האם בכלל ישנו החזר מס הכנסה בגין משכנתא ומה ההבדלים בין שכיר ועצמאי.

התשובה הקצרה והפשוטה מעודדת: נוטלי משכנתאות זכאים להחזר מס בגין ביטוח החיים שהם משלמים. התשובה הארוכה קצת יותר מורכבת והיא מחייבת התייחסות למספר פרמטרים.

כל מה שכדאי לדעת לפני שמבקשים החזר

ראשית, יש לזכור שמי שנוטל משכנתא מחויב על ידי הבנק לבצע ביטוח נכס וביטוח חיים. בעוד ביטוח הנכס הוא בפועל ביטוח מבנה ובגינו לא ניתן לקבל שום סוג של החזר, תשלום ביטוח חיים שמבוצע באמצעות תשלום המשכנתא כאמור מאפשר החזר כזה.

הסעיף הרלוונטי בפקודת מס הכנסה מעניק זיכוי מהמס בשיעור של 25% מהתשלומים שמועברים על ידי המבוטח בעד פרמיות לביטוח חיים בחברת הביטוח.

יתרה על כך, הזיכוי ניתן גם למשלם הפרמיות, גם לבן הזוג וגם לילדים או להורים.

עם זאת, ישנה תקרת הכנסה שלפיה נקבע שיעור ההחזר המקסימלי ובכל מקרה צריך לצרף במועד הגשת הדוח השנתי גם אישורים מקוריים על תשלומים לביטוח חיים – כל עוד הם לא מופיעים בטופס 106.

שנית, הזיכוי ניתן רק למי שטרם מיצה הטבות מס אחרות ובהן הפקדה לקרן פנסיה, קופת גמל או תכניות ביטוח מזכות אחרות.

בנוסף, הבנקים למשכנתאות גובים כמה מאות שקלים על המצאת אישור תשלומים לשנים קודמות.

המסקנה היא שרצוי לבדוק עם בעל מקצוע את הזכאות להחזר ולבחון כל מקרה לגופו לפני שמבצעים את המהלכים מול הבנק או חברת הביטוח.

עד מתי אפשר להגיש את הבקשה?

החדשות הטובות הן שהזכאות להחזר מופיעה גם בהוראות הביצוע בעניין הגשת דוחות מס.

כאן המשמעות היא שנישום שאינו מחויב בהגשת דוח שנתי, כמו למשל שכיר, יכול בהחלט להגיש דוחות רטרואקטיבית כדי לקבל את החזרי המס בגין 6 השנים שקדמו לשנה שבה הוגשה הבקשה.

במידה וישנם החזרים, השכיר יקבל אותם בתוספת הפרשי הצמדה וריבית בשיעור של 4% לשנה.

מלבד האמור לעיל, עצמאים שעובדים מהבית יכולים לדרוש החזרי מס גם בגין הוצאות ריבית על המשכנתא והוצאות אחרות לגמרי ובהן חשמל, בלאי וכדומה.

גם כאן מומלץ להגיש בקשה מסודרת ועם המסמכים המתאימים.

צריכים משכנתא? לחצו כאן!

נובמבר 14, 2018 |

אולי יעניין אותך גם