נגישות

הפן העסקי של הפסקות החשמל והדרכים להתמודד איתן

לצערנו הפסקות חשמל הפכו עניין שבשגרה ולעיתים אנו לא מייחסים להם משמעות עסקית, אבל הפסקות חשמל יכולות לגרום להפסדים גדולים לעסק שלכם. בין אם אתם נותני שירות כגון מסעדות או דווקא משרדים הדורשים שימוש אינטנסיבי במחשב - אף אחד אינו חסין מפני הפסקות חשמל. קראו מהם הפתרונות לבעיה זו ומתי ניתן לתבוע את חברת החשמל ולהשיג פיצויים.

הסיבות המרכזיות להפסקות החשמל בישראל

מדי קיץ אנו חווים הפסקות חשמל הנובעות משימוש רציף במיזוג אוויר וחוסר יכולת של חברת החשמל לעמוד בביקוש העולה לצריכת חשמל בכמות מסיבית. גם בימי החורף הגשומים והסוערים אנו עדים לא פעם להפסקות חשמל אשר משאירות רבים ללא חשמל במשך שעות ואף ימים. על אף שעומס יתר ורגישות של מתקנים שונים בהולכת החשמל למזג אוויר חורפי הם הגורמים המרכזים להפסקות החשמל, ניתן למנות גורמים נוספים כגון: תקלות בתחנות הכוח, פגיעה בשנאים, טעויות אנוש והפסקות יזומות.

הפסקות החשמל נחלקות לשני סוגים עיקריים: הפסקות חשמל הנגרמות מפגם חולף – תקלות הנגרמות מפגם זמני ומאפשרות חזרה מהירה לשגרה באופן אוטומטי (או בטיפול תחזוקתי מהיר) והפסקות הגורמות לעלטה. הפסקות הגורמות לעלטה מחייבות בירור מעמיק של הנזקים ובדרך כלל גורמות לשיתוק מלא של האזור הנפגע למשך זמן רב.

משנות ה- 70 ועד היום – היסטוריה של הפסקות חשמל

בסוף שנות ה70 חוותה ישראל את אחת מהפסקות החשמל הכואבות ביותר. טעות אנוש של עובד חברת החשמל גרמה לכך שבמשך שבע שעות העלטה שלטה בארץ, ובעלי העסקים סבלו מהפסדים של מיליוני שקלים. בעיצומו של חורף 2013 עשרות אלפי אנשים שהו ללא חשמל, בעקבות סערה שפקדה את ישראל וגרמה לניתוק החשמל באזור ירושלים. גם במקרה זה המגזר העסקי ספג הפסדים כלכליים קשים.

הנזקים אשר נגרמים לעסק שלכם – פגיעה קריטית לטווח הקצר והארוך

הפסקת חשמל מביאה לשיתוק מיידי של העסק שלכם וכתוצאה מכך להפסד כספי ניכר. בענף המזון לדוגמא, כשל שכזה יכול להביא לידי קלקול של כל המוצרים שבקירור, בענפי האדמיניסטרציה והפיננסים, הפסקת החשמל יכולה להביא לפגיעה במחשבים ובמסד הנתונים של הארגון. יתרה מכך לעיתים אתם עלולים להיות חשופים לתביעה של צד שלישי: בשנת 2014 נתבע אולם אירועים בדרום הארץ בסכום של 300 אלף ש"ח, על כך שלא נערך באופן ראוי להפסקת חשמל שקרתה במהלך חתונה שנערכה במקום.

פיצויים מחברת החשמל? האפשרויות המשפטיות שלכם

על פי התקנות אשר נכנסו לתוקפם בינואר 2015, בעלי עסקים אשר סבלו מהפסקת חשמל של 20 שעות רצופות או 48 שעות מצטברות בשנה אחת, זכאים לפיצוי כספי ללא הוכחת נזק. אולם פיצוי זה הינו קטן ובוודאי לא יכסה את הפסדיכם. על פי עורך הדין אסף ורשה, במידה והפסקת החשמל הייתה הפסקה יזומה ולא הודיעו לכם מבעוד מועד, הרי שיש לכם עילה מצוינת לתביעה. לשם כך עליכם לתעד את השיחות שלכם מול חברת החשמל, במידה ונגרם נזק לציוד- להזמין טכנאי ולהשיג חוות  דעת של מהנדס חשמל התומכת בבקשה.

כיצד למזער את הנזק

ישנם מספר אפשרויות אשר יעניקו לכם שקט נפשי ויעמדו לצדכם בשעת חירום.

גנרטור– כיום ישנם מגוון סוגים של גנרטורים אשר יבטיחו את המשך הפעילות של העסק שלכם. הגנרטורים מתחלקים למספר סוגים כאשר המשותף לכולם הינה יכולתם להמשיך לספק חשמל לעסק שלכם מבלי שהלקוחות שלכם ירגישו בדבר.

הספק הגנרטור, קרי היכולת שלו להפעיל מגוון מוצרים למשך זמן ארוך – הוא שקובע את המחיר ואת הייעוד שלו.

יוני חרס – יוני חרס הוא פתרון פשוט אך אפקטיבי שחברת החשמל החלה לאמץ ומטרתו היא מניעת הפסקות החשמל אשר היו נגרמות עקב לשלשת יונים. מניסוי שהתקיים באזור הוד השרון נמצא כי יוני החרס היו אפקטיביות והפחיתו בצורה משמעותית את הפסקות החשמל באזור. לאחר הצלחת הניסוי, הורחב השימוש ביוני החרס למקומות נוספים ברחבי הארץ.

טכנולוגיית אל פסק (UPS) – מכשירים אלו מאפשרים לכם לסיים את עבודתכם במחשב או בכל מערכת חשמלית אחרת ללא חשש של פגיעה בנתונים. בנוסף מכשירים אלו שומרים על הציוד האלקטרוני שלכם מפני נזקים שמקורם בזרם חשמלי בלתי יציב. שימוש חכם בטכנולוגיה, יספק לכם אפשרות להתארגן לקראת הפסקת החשמל ויקנה לכם זמן יקר בשעת הצורך.

התחקיר והכתבה הוכנו באדיבות צוות חברת "אלרם, מקור האנרגיה שלך".

פברואר 11, 2016 |

אולי יעניין אותך גם