נגישות

אכילה רגשית: מדוע מצב הרוח גורם לנו לאכול, ומה אפשר לעשות?

כמעט כולנו התנסינו מפעם לפעם במצבים בהם אנו אוכלים לא בגלל רעב, אלא כדרך להפיג שעמום, להתנחם או להירגע. על פניו, נראה שהאוכל במקרר מהווה מקור נחמה נפלא, אך "אכילה רגשית" מהווה הרגל מזיק ובלתי בריא, בעל השלכות הרסניות למדיי. מה זה בעצם אכילה רגשית וממה היא נובעת? איך אפשר לדעת אם אנו סובלים ממנה, וכיצד ניתן להתמודד המצב? כל זאת ועוד במאמר הבא.

מהי אכילה רגשית?

כולנו נולדים עם תחושה אינטואיטיבית מולדת של מידת הצורך באכילה, הנובעת, בין השאר, מתפקודו של מרכז הרעב והשובע במוח. מרבית הילדים הקטנים, לא בהכרח מסיימים לאכול את כל המזון בצלחת, אלא רק במידת הצורך, על פי הרעב האמתי שלהם. לעומת זאת, מבוגרים רבים מפתחים אכילה רגשית, דפוס הגורם לכך שהמשיכה לאוכל לא נובעת מהרעב ומצרכי הגוף האמתיים, אלא מדחף נפשי והרסני, הגורם לאכילה בלתי נשלטת, שסיבותיה אינן מודעות.

מאחר ובמצב של אכילה רגשית אנו משתמשים במזון כדי למלא חסרים שהם בכלל נפשיים במהותם, יהיה זה בלתי אפשרי להגיע לשובע אמתי. לכן, אכילה רגשית דוחפת אותנו להזנה חוזרת ונשנית, תוך כניעה לדחף ולפיתויים הרבים, שמרחיקה מאתנו איזון בריא ונכון, מכשילה אותנו בדיאטות ומותירה בנו אומללות, בין אם אנו סובלים מעודף משקל או לא.

רבים מהאנשים שסובלים מכך, נוטים לחשוב שהאכילה הרגשית היא בעיה בלעדית שלהם, אולם מדובר במצב נפוץ ביותר בחברה המודרנית. בשל שכיחותו, ישנם מנגד אנשים הסובלים מאכילה רגשית ובטוחים שזה המצב הרגיל והנורמטיבי אצל כולם, וככזה הוא נתפס כבלתי ניתן לשינוי.

האמת היא, שלמרות שמדובר בבעיה שכיחה, היא ממש לא מהווה את המצב הרגיל, וללא ספק מפרה את האיזון הגופני והנפשי כאחד. עם זאת ניתן בהחלט לטפל בה.

 

כיצד לזהות אם אני סובל/ת מאכילה רגשית

השלב הראשון לריפוי הוא מודעות לבעיה, ולכן, חשוב שתדעו כיצד ניתן לזהות, בעצמכם, אם אתם סובלים מאכילה רגשית. זיהוי עצמי של המצב שאתם מצויים בו, הוא רב ערך יותר מחוות דעת של מומחים, מאחר וכל ריפוי אמתי מתחיל מבפנים.

לפיכך, אספנו עבורכם מספר אמירות, שאופייניות לאנשים שסובלים מאכילה רגשית. אם אתם מוצאים עצמכם מזדהים עם שתיים או יותר מהן, זה עשוי להעיד על כך שאתם סובלים מאכילה רגשית.

  • ניסיתי מספר דיאטות בעבר, תמיד חזרתי למשקל היתר ההתחלתי, ואף למעלה מכך.
  • לפעמים אני מוצא/ת את עצמי אוכל/ת בגלל שעמום.
  • אוכל טוב וטעים גורמים לי לא רק נחת, אלא אפילו אושר.
  • יש סוג מסוים של מאכל שאינני מסוגל/ת לעמוד בפניו, ואני מוצא/ת את עצמי מנשנש/ת ממנו גם במצב של שובע.
  • גם כשהחלטתי לרזות, תמיד חזרתי לאכול מעבר למה שאני צריכ/ה – זה חזק ממני
  • אני מובכ/ת ממחמאות, שמעמידות אותי במצב לא נוח
  • קשה לי לציית להוראות, ואני מוצא/ת את עצמי מתמרד/ת כנגדן
  • אין לי כוחות לעוד דיאטה, כי אני יודע/ת מראש שאחזור להשמין

דרכי התמודדות עם אכילה רגשית: מודעות לרגשות

בראש ובראשונה, ישנה משמעות מרחיקת לכת וחשיבות לכך שנהיה מודעים לרגש שאנו חווים רגע לפני שהדחף לפתוח את המקרר משתלט עלינו.

בין אנו מרגישים כעס, אכזבה, פחד, לחץ או כל רגש אחר, המוכנות לחוות אותו במלואו, עשויה לגלות לנו את היותו בר חלוף. המצב הנפשי המעיק לא נמשך לנצח, גם אם לפעמים במהלך החוויה זה נדמה כך. כל רגש עובר מעצמו, ומהר יותר, דווקא כשאנחנו לא מתנגדים אליו.

לקרוא לרגש בשם

רגע לפני שאתם מתחילים לנשנש, נסו, כהתחלה, להיות מודעים למצב הרגשי בו אתם נתונים, ולקרוא לו בשם.  דכאון, כעס,   עצבנות, מתח,   דאגה, מבוכה,   בלבול, רגשות נחיתות, אשמה,   אכזבה, תסכול, חוסר אונים, בדידות, עצב, אי רצון, חוסר סבלנות, גירוי יתר – הם רק חלק מהחוויות הרגשיות שכולנו חווים במהלך היומיום.

גם אם אחרי המודעות לרגש חזרתם לאכול בכל זאת, כבר עשיתם צעד חשוב לקראת מודעות וריפוי.

לגלות שהרגשות הם ברי חלוף ולמצוא חמלה

בשלב הבא, תוכלו גם לאפשר לעצמכם לשהות ברגש, למצוא בלבכם חמלה כלפי עצמכם במצב זה. נסו לבדוק איך זה משפיע עליכם, וכמה זמן לוקח עד שהרגש חולף מעצמו, גם אם לא מעמעמים אותו באמצעות האוכל. שחרור עצום טמון בהתנסות ברגש בלתי נעים, שעובר מעצמו, גם אם לא אוכלים או עושים שום דבר אחר, על מנת לשכך אותו. חמלה לעצמכם במהלך חוויה של רגשות בלתי נעימים, יכולה לרכך מאוד את ההתנסות, לפתוח את הלב ולקרב אתכם לעצמכם.

מודעות להזדקקות האמתית שמאחורי הרגש

בהמשך, ניתן להעמיק אל מעבר לכך, ולבדוק מהו הצורך האמתי שהעלה את הרגש הקיים? למה אני בעצם באמת זקוק/ה? כשאנו מוכנים ומתנסים בהעמקה אל הגורמים העמוקים מהם נובעים רגשות מעיקים, נפתחת בפנינו ההזדמנות למלא את מה שחסר לנו באמת.

כך, יכולים הרגשות הבלתי נעימים, לכוון אותנו לתהליכי שינוי והתפתחות משמעותיים בתחומים השונים בחיינו, ולאותת לנו היכן נמצאת ההזדקקות האמתית שלנו. לפעמים נגלה שההזדקקות האמתית פשוטה וקלה למילוי: אנו עשויים להיווכח שכל מה שאנו בעצם רוצים הוא רק שקט, מנוחה, הפוגה ועוד צרכים בסיסיים יחסית.

פעמים אחרות, ההזדקקות עמוקה ומורכבת יותר, אך תהליך הגילוי של דרכים למלא אותה הנו משמעותי, ויכול לסייע לנו להתפתח במערכות היחסים שלנו ובתחומי החיים השונים.

לסיכום

אם אתם סובלים מאכילה רגשית, אינכם לבד: מדובר במצב נפוץ ביותר בחברה המודרנית. למרות שהדחף הרגשי לאכול נראה כבלתי נמנע, חשוב שתדעו, שמדובר במצב הפיך בהחלט,  תוך תהליך מעמיק של מודעות לרגשותיכם, למידה ותרגול של דרכים נוספות ומיטיבות, מלבד אכילה, להתמודד עמם.

תהליך זה עשוי לא רק להביא אתכם להרגלי תזונה בריאים, משקל תקין ומראה מחמיא יותר, אלא גם למודעות עצמית עמוקה יותר, וליציבות ועוצמה פנימית אמתיות.

 

המאמר נכתב בשיתוף פעולה עם מכללת כרכור לרפואה משלימה.

מרץ 29, 2016 |

אולי יעניין אותך גם