נגישות

30 המזונות המזיקים לבריאותכם (הימנעו מהם!)

התפיסה בקרב הציבור לגבי מזון בריא אינה ברורה וחד משמעית ולעיתים רבות אף יוצרת בלבול, רבים המקפידים על אכילת אוכל בריא מניחים כי לפתוח את הבוקר עם קערת דגנים, לסיים את היום חטיף בריאות ובין לבין לחטוף משהו שאינו כבד נחשב אכילה נכונה ובריאה אך לא כך הדבר והמדובר הוא במזונות עתירי שומן, סוכרים וחומרים משמרים. השמנה אינה הבעיה היחידה באכילת מזונות מזיקים ומצטרפים לה מחלות כרוניות, דלקות ועוד. הבחירה הנכונה היא להימנע לחלוטין ממזונות אלה או לכל הפחות להפחיתם למינימום. הרי הרשימה לפניכם:

 

קמח לבן

קמח לבן מופק מטחינת גרעיני החיטה אשר הוסרו מהם הנבט והקליפה המכילים חומרים מזינים כגון ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. הקמח הלבן מכיל פחמימה ריקה בעלת ערך תזונתי נמוך שגורמת להעלאת רמת הסוכר בגוף. מחסור בחומרים מזינים מביא להשפעה שלילית על תפקודי האיברים השונים בגופנו.

דגני בוקר

מאכל הנחשב בריא ותורם לילדים אך למעשה מדובר במזון עתיר סוכר, מעובד, עתיר בנתרן ומזיק. מרביתם של דגני הבוקר עוברים תהליכי עיבוד אשר מביאים לאובדן הסיבים התזונתיים, נספגים במהירות במערכת העיכול ומעלים באופן מהיר את רמת הסוכר בדם. גם דגני בוקר מקמח מלא וללא סוכר עוברים תהליכי עיבוד ומזיקים אף הם.

מונוסודיום גלוטמאט

סוג של מלח המצוי לרוב במזון מעובד, רטבים, אבקות מרק וכן במזון מהיר ומוכן. זהו חומר בעל השפעה שלילית על מערכת העצבים אשר יכול להביא לפגיעות מוחיות וקוגניטיביות. לנשים בהריון מומלץ להימנע ממנו לחלוטין וכן לסובלים מאלרגיות.

סוכר לבן

סוכר מכיל קלוריות נטולות ערך תזונתי המכונות קלוריות ריקות וגורם להפרת איזון במערכות שונות בגוף וכמובן להשמנה. סוכר הינו פחמימה פשוטה המגדילה את רמת הגלוקוז בדם וכן את רמת הורמון האינסולין, פעולות אלה עלולות לגרום לתחושה של עייפות, תחושת רעב בלתי נשלט וכתוצאה מכך השמנה ואף לסוכרת. מרבית המזון המתועש מכיל סוכר לבן כך שאנו חשופים לו בכמויות גבוהות מן המומלץ.

ממתיקים מלאכותיים

חומרים מלאכותיים אשר אמורים להוות תחליף לסוכר אולם השפעתם על הגוף שלילית. הם אמורים ליצור תחושת שובע אך אינם מתפרקים ונספגים בגוף וגורמים להשמנה. אלה חומרים שהגוף אינו מזהה, אינם משתתפים במטבוליזם ואף נחשבים אלרגניים ומסרטנים. משקאות קלים רוויים בממתיקים מלאכותיים שאמנם משמינים פחות אך מסוכנים יותר, גם בריבות ועוגיות נעשה שימוש בחומרים אלה שבעת חימום מתפרקים ומייצרים רעלנים.

חלב

החלב מהווה מקור לסיכונים בריאותיים שונים בשל העובדה כי מכיל כולסטרול, שומן רווי והורמונים. ההורמונים שמטרתם להפיק כמויות חלב גדולות יותר עלולים להביא לכמה סוגי סרטן. תוספות האנטיביוטיקה שניתנות על מנת למנוע דלקות עטינים נמצאות אף הן בחלב. מוצרי חלב דלים בברזל וסיבים תזונתיים ורובם מעובדים.

מרגרינה

מכילה שומן מוקשה העובר תהליכי עיבוד תעשייתיים הנקרא שומן טראנס אשר דומה במבנהו לשומן רווי וגורם להשמנה, כולסטרול גבוה ואלרגיות. הגוף אינו יודע כיצד לסלקו מן הגוף. שומן זה פוגם בגמישות דופן התא, מביא לחדירת רעלנים ונגיפים ומחולל דלקות ומחלות שונות. שומן מזיק זה מהווה גורם בעל משקל בתמותה ממחלות לב.

בשר

הבשר המתועש שונה מהבשר הטרי בעבר, הוא מכיל פחות אומגה 3 ועתיר שומן רווי. הבשר מכיל כולסטרול וחומצת שומן המעלות את הסיכוי להיווצרות תהליך דלקתי, חומרים כימיים מסרטנים, אנטיביוטיקה, הורמונים ומתכות רעילות. במחקרים נמצא קרש בין אכילת בשר להשמנה, מחלות לב וסרטן. הבשר נחשב כמקור לברזל אך בכמות גדולה הוא הופך לרעיל.

עוף (לא רזה)

בשר העוף מכיל פחות שומן מבשר בקר אך בשל מניפולציות שונות בתהליכי הגידול אחוז השומן בו עלה באופן ברור ביחס לעבר. הסרת השומן מבשר העוף מהווה פתרון חלקי בלבד משום שהוא מוחדר באופן מלאכותי גם לשרירים ובמיוחד לפולקע. בנוסף העוף מכיל רעלנים שונים שמקורם בתכשירי גדילה והם בעלי השפעה מסרטנת.

חטיפים

מזון אשר עובר תהליכי עיבוד ומאבד מערכו התזונתי. לרוב מכילים החטיפים הן המתוקים והן המלוחים שומן, סוכר ומלח ברמות גבוהות. נוסף על כך נעשה שימוש בחומרי טעם וריח המכילים אלרגנים.

משקאות ממותקים

מכילים סוכר מוסף המהווה גורם מזיק בתזונה המודרנית. הקלוריות במשקאות הללו אינן מהוות מזון מבחינת המוח דבר הגורם לצריכת קלוריות גבוהה יותר מן הרצוי. רמת הסוכר הגבוהה עלולה לגרום לסוכרת והשמנת יתר.

פיצה

ג'אנק פוד פופולרי, הפיצות המוכנות עשויות חומרים מזיקים לגוף כגון קמח מעובד ביותר וכן מכילה קלוריות ברמה גבוהה.

לחם לבן

מכילים גלוטן- חלבון המצוי בחיטה ורבים מפתחים רגישות לו דוגמת מחלת הצליאק. אך הלחמים המעובדים אינם בריאים גם למי שאינו רגיש לגלוטן עקב השימוש בקמח מעובד וחיטה מעובדת החסרה בחומרים מזינים וחיוניים ומביאה לעלייה ברמת הסוכר בדם.

 

מיצי פירות

למעשה מדובר במיץ סוכר בטעם פירות. כמות הסוכר בו גבוהה בדומה למשקאות כגון קולה ולעיתים אף יותר. ישנם מיצים הנחשבים בכל זאת בריאים יותר דוגמת מיץ רימון ואוכמניות. בכל מקרה מומלץ להעדיף שתיית מים.

שומן צמחי תעשייתי

שומן מוסף דוגמת שמן סויה, קנולה ותירס העשיר בחומצת שומן אומגה 6 אשר בעבר לא נצרכה בכמויות גדולות. שמנים אלה מתחמצנים בקלות וקשורים לסיכון מוגבר לחלות בסרטן.

עוגות ועוגיות

מרבית המאפים אינם מזונות בריאים ומכילים סוכר מזוקק, קמח חיטה מעובד ושומן אפייה מזיק, כמות הקלוריות בהם גבוהה והם בעלי ערך תזונתי נמוך.

צ'יפס

מזון עשיר בקלוריות המהווה גורם לעליה במשקל ובנוסף חומרים מסרטנים דוגמת אקרילאמידים הנוצרים בזמן טיגון של תפוחי אדמה.

מזון מהיר ללא גלוטן

חלופה שהפכה פופולרית אך אינה בריאה, החלפת מזון המכיל גלוטן בכזה ללא גלוטן אך מעובד אינה בריאה. מזון זה עשיר בסוכר, שומן ועמילנים מעובדים המביאים לעליות מהירות ברמת הסוכר בדם וכן חסר בחומרים מזינים.

נקטר אגבה

ממתיק המשווק כמזון בריא אך למעשה הוא מכיל רמות פרוקטוז גבוהות ועובר תהליכי זיקוק רבים. הפרוקטוז שאינו ממקור טבעי כגון פרי מזיק לבריאות.

יוגורט דל שומן

יוגורט נחשב למאכל בריא אך מרבית היוגורטים הנמוכים בשומן עשירים בסוכר כפיצוי על חוסר בטעם. השומן ביוגורט טבעי ובריא יותר מהסוכר המוסף במקומו. יוגורטים הנחשבים כמכילים חיידקים פרוביוטיים עוברים תהליכי פסטור הממיתים את החיידקים המועילים.

מזון מהיר דל פחמימות

מוטב להחליף את המזון עתיר הפחמימות במזונות אמתיים ובריאים אולם דיאטות רבות מחליפות את הפחמימה במזון מעובד דל פחמימה כגון תחליפי ארוחות וחטיפים, מזונות אלה מעובדים ואינם מזינים.

גלידה

מאכל אהוב אך לא בריא. הגלידה מכילה כמות סוכר גבוהה ועשירה בקלוריות.

ממתקים

עשירים בסוכר, שומן מעובד וקמח חיטה מעובד מכילים מעט חומרים מזינים וחיוניים. הממתקים מיוצרים ליצור צורך ודרישה לאכול מהם עוד וגורמים כך להשמנה. פירוק הסוכרים בתהליכי המטבוליזם גורמים לתחושת רעב מהירה ומביאים לאכילת כמויות גדולות מהם.

גבינה מעובדת

גבינה הינה מאכל בריא העשיר בחומרים מזינים, פרוסת גבינה שווה לשתיית כוס חלב מבחינת כמות החומרים המועילים לגוף שבה. אך בניגוד לגבינה רגילה, גבינה מותכת עשויה חומרים שאינם בריאים אשר נועדו ליצירת המרקם הדומה לגבינה.

קפה עתיר קלוריות

באופן טבעי הקפה הינו בריא ומכיל חומרים נוגדי חמצון, על פי מחקרים אף תורם להורדת הסיכון לחלות בסוכרת ופרקינסון. עם זאת לקפה מוסיפים מרכיבים ההופכים משקה זה למזיק דוגמת סוכר ושמנת מלאכותיים. הקפה הופך לעשיר בקלוריות, חסר בחומרים חיוניים ומזיק ככל משקה ממותק אחר.

גרנולה

כן לא טעיתם, הגרנולה מופיעה ברשימה הלא מחמיאה הזו. מלבד חומרים מזינים כסיבים תזונתיים, ויטמינים, פירות ואגוזים מכילה הגרנולה כמויות סוכר גבוהות על מנת לשפר את טעמה. בנוסף למרות אחוז השומן הגבוה בדגנים מוסיפים היצרנים שומן המגיע לכמות גדולה.

משקאות דיאט

אמנם מכילים פחות קלוריות, אך התחליפים לסוכר מבלבלים את הגוף, הם מתוקים אך חסרי קלוריות והגוף אינו יודע להתמודד עימם. הממתיקים הללו מעלים את רמת האינסולין בדם כמו סוכר ומביאים לעלייה במשקל.

חטיפי אנרגיה

למרות שמוצגים כחטיפי בריאות אשר אמורים להכיל חומרים מזינים, חטיפי אנרגיה מכילים הם למעשה ממתקים במסווה, הם מכילים כמויות סוכר גבוהות ולעיתים ציפוי שוקולד המעלים את הערך הקלורי בהם.

סושי

הסושי המערבי עבר מהפכים רבים על מנת להתאימו לטעם המערבי דוגמת תוספת שמנת וטיגון ההופכים אותו למאכל לא דל בקלוריות. בנוסף דגים נאים רבים מכילים כמות כספית גבוהה. גם הרטבים לצד המנה עתירי שומן וסוכרים.

פירות יבשים

מכילים לרוב כימיקלים וכמויות סוכר גבוהות. הנוזלים מוצאים מהם וריכוז הסוכר בהם עולה, בנוסף קיימת נטייה לאכול כמויות גדולות מהם כך שצריכת הקלוריות באכילתם גבוהה. בנוסף מוסיפים לפירות היבשים גופרית לצורך שימורם אשר מזיקה לגוף.

 

 

מרץ 6, 2017 |

אולי יעניין אותך גם