נגישות

חברות התעופה מאבדות מערכן מלבד אל על

זאת הייתה יכולה להיות שנה נהדרת לתעופה העולמית, אבל משהו שם התפקשש לגמרי. כשהדלק מהווה כ 10% - 15% מהוצאות התפעול של חברות הטיסה וכל השאר זה הוצאות קשיחות, אז למחירי הדלק יש משמעות רבה ברווחיות. מחירי הדלק כידוע ירדו בצורה משמעותית כבר למעלה משנה והדבר היה אמור לתת דחיפה מדהימה לחברות. אז מה מפריע להם? הסיבה לחולשה בחברות התעופה היא כמובן ביטחון, או יותר נכון היעדרותו.

חברות התעופה מאבדות מערכן מלבד אל על, מדוע?

כמדינה שחיה שנות דור בצל הטרור, אנחנו לא כל כך מופתעים וגם די רגילים. אפשר לומר שמערכת החיסון שלנו מכילה את הטרור, הן ברמה האנושית וכמובן ברמה המערכתית. כולם אוהבים לדבר בשבחם של מערכות הביטחון הישראליות ברגעי המשבר וגם ועל חברת התעופה הלאומית שלנו לומר – שאצלנו זה לא היה  קורה. זה נכון במידה, כי אי אפשר לעצור מתקפת טרור באופן הרמטי, אך יעדי הטרור נוטים להיות באזורי חולשה וזה לא אצלנו כרגע.

ביטחון ובטיחות – רכיב מפתח בעולם התעופה

ההיסטוריה של התעופה מלאה באסונות. זה התחיל מצפלינים עם עשירי אירופה שהתפוצצו ועבר לכל מיני הרפתקנים שחצו אוקיאנוסים ולא תמיד חזרו בשלום. לכל הנועזים ופורצי הדרך היה  תפקיד חשוב ביצירת המערך התחבורתי הגלובלי של היום, אך לא המכריע. למעשה ההיסטוריה של התעופה התחילה מהיום שהחליטו לעשות שם סדר ולהפוך את התחבורה האווירית לבטוחה. כל כך בטוחה שכשמטוס מתרסק, כל העולם יודע מכך ומגיב בזעזוע. למעשה בכל רגע נתון מיליוני אנשים שוהים בגובה של 20,000 רגל וחוץ מלהתלונן על המחסור בבוטנים אין להם שום בעיות. כשהעולם התחיל להבין שבטוח לטוס, חברות ספנות התחילו לפשוט את הרגל בזו אחר זאת והעולם התחיל להיות קטן וזמין כמעט לכל אחד.

בן לאדן מחזיר עטרה ליושנה

ב 11בספטמבר 2001, השתנו כללי המשחק. ארבעה מטוסים עמוסי נוסעים צללו מן מהשמיים ישר אל תוך ליבה וקרביה של האימפריה האמריקאית וחיסלו לעד את הביטחון התעופתי. נהלי ביטחון חדשים הופעלו מיד לאחר הפיגוע הטרוריסטי הגדול באנושות. אנשים נדרשו לחלוץ נעלים בבידוק, מומחים ישראלים סגרו עסקאות בכל העולם וחברות הייטק התחילו לפתח פרויקטים שונים שאמורים ליירט כוונות טרוריסטיות. התעופה התאוששה וחזרה לפעילות נורמלית, אך הספק נותר. כיום אנשים חושבים פעמיים לפני שהם עולים על מטוס וזה לא בגלל התפריט.

מתאפקים לא להגיד "אמרנו לכם"

אין חכם כבעל ניסיון ואת הטירונות מול הג'יהד העולמי עברנו כבר מזמן עם שלל פיגועי טרור מכל הסוגים לרבות ירי טילים למטוס נוסעים באפריקה והשתלטות על מטוס סבנה. נהלי הביטחון הישראלים, כבר מזמן לא נחשבים בלעדיים או מיוחדים. מדינות העולם אימצו רבות מהשיטות הישראליות בתחום התעופה, אך לנו יש את המוניטין. חברת אל על מחזיקה במוניטין של ביטחון בתעופה וזה מחזיק אותה באוויר היטב כשכל השאר מגמגמות. לישראלים יש גם מנגנוני ביטחון חודרניים מהסוג שהאירופאים לא אוהבים. כמעט כל אירוע בטחוני מיורט הרבה לפני שזה יוצא אל הפועל ותא הטרור מפורק.

1

גרף השוואה שבועי המתקיים על 2015 – 16 בין אל על ולופטהנזה הגרמנית

 

גם האמריקאים הצטרפו לחגיגה הביטחונית שלנו וזאת בהשפעת פיגועי 9/11. האמריקאים הסירו את הכפפות ופועלים בכל העולם מזה שנים בנוקשות רבה ובלי לבחול באמצעים. עקרונות נעלים של כבוד האדם וחירותו נבחנים מחדש בימים אלה גם ביבשת הישנה, חדורת רגשי אשם מימי מלחמת העולם השנייה. לכן, סביר שנראה יותר ביטחון בקרוב והרבה פחות פרטיות באירופה או שנמשיך לראות עוד טרור.

מניית אל על מוכנה להמראה

אל על עפה על עצמה וזה כנראה לא הסיבוב האחרון. 2015 הייתה מדהימה למנייה שטסה כ 350%, אך 2016 הביאה עמה טלטלה בשווקים העולמיים וזאת לא פסחה על המניה של החברה הלאומית שלנו. תבנית ההתכנסות שהמנייה נלכדה בתוכה מתקרבת לסופה ורומזת לנו על תנועה אלימה למעלה או מטה, כשצפונה זה הכיוון המועדף. זאת בשל מבנה המחירים וכן נר נפח מסחר ירוק (האחרון) ומרשים המצביע על כניסת קונים. יעד המניה נמצא אי שם למעלה ומחושב על פי בסיס המשולש עם תוספת של 31%..2

גרף יומי של מניית אל על

 

מחירי הנפט והטרור העולמי ימשיכו לתמוך במניה של אל על

השמיים של אל על פתוחים לפחות מכיוון מחירי הנפט שיעברו עוד טלטלות רבות בדרך. הנפט כנראה כבר לא יגיע לעולם למחירי ה 100$ לחבית כי השוק כולו השתנה עם כניסת טכנולוגיות הפראקינג. גם הביטחון בתעופה לא הולך להשתקם בקרוב ואתו הביטחון באירופה שהפכה ליעד מועדף לטרור העולמי. מסתבר שלהיות מותג של ביטחון זה יתרון לפחות בשמיים.

נכתב על ידי איטריידר – מסחר באופציות בינאריות

אולי יעניין אותך גם